A CBD-t bevenni étellel, vagy anélkül?

Nem csak a közösséget izgatja a kérdés, tudósok szerte a világban erőfeszítéseket tesznek a téma megértésére. Végtére is, ha a CBD fogyasztás különböző módjai akár pozitív, akár negatív irányba befolyásolják a hatását, akkor több tucatnyi – jelenleg is folyó – CBD-ről szóló tanulmánynak létfontosságú eleme volna kideríteni ezt.

CBD és az étel: Mi akkor a valóság?

Gondolj vissza a legutóbbi alkalomra, amikor CBD-t vettél be: étellel tetted vagy anélkül? Így, hogy mind zsonglőrködünk magánéletünkkel és karrierünkkel hajlamosak vagyunk többször is CBD-t bevenni – ébredés után, ebédidőben majd lefekvés előtt is. Mindhárom szituációban más-más biológiai helyzetet teremtünk a CBD-nek, amiben dolgoznia kell a szervezetünkben. Reggel, éhgyomorra, ebédkor, amikor valószínűleg úgy fogyasztjuk, hogy bekapunk valamit. Míg a napi utolsó adag CBD-nket egy tekintélyesebb mennyiségű étkezés előz meg.Egész mostanáig különböző elbeszélésekre, és megalapozatlan állításokra Kellett hagyatkoznunk, hogyha meg szerettük volna érteni a fentebbi körülmények mennyiben befolyásolják a CBD hatásosságát a testünkön. Szerencsére egy új kutatás megválaszolja a gyakran ismételt kérdést: “Étellel vagy étel nélkül kellene bevennem a CBD-t?”Étellel kellene bevenned a CBD-t?Azok alapján, amiket eddig tudunk jó okunk van a CBD-t étellel együttes fogyasztásra ajánlani. Hogy megértsük, miért is van nagyobb hatása a CBD-nek ha étellel fogyasztjuk két fogalmat kell tisztáznunk: a biohasznosulást és a “first pass” metabolizmust. Az előbbi jelentése: “gyógyszernek vagy más anyagnak olyan része, amely amint bekerül a testbe, belép a keringésbe és aktív hatással is van rá. A biohasznosulás, egyszerűen kifejezve, hogy mennyi CBD és milyen gyorsan jut be a véráramba.A biohasznosulás fejlesztése létfontosságú – minél alacsonyabb mértékű a biohasznosulás annál nagyobb mennyiség kell az adott anyagból, hogy ugyanakkora hatást érjünk el, mint egy biohasznosulásilag hatásosabb alternatívával. Ha a CBD biohasznosulása fejleszthető egy olyan egyszerű tettel, mint az evés, akkor ennek az egyszerű tettnek számottevő hatásai lehetnek.Ezzel rá is térhetünk a második fontos fogalmunkra – a “first pass” metabolizmusra. Annak az oka, hogy a szájon át fogyasztható CBD-nek relatív alacsony a biohasznosulása (lassú felszívódás, és nem minden összetevő jut el a véráramba) az, hogy a CBD-nek idő kell, amíg átjut az emésztő enzimeken és eljut a májba.Itt, a P450 (CYP450) nevű enzim család lebontja a vegyületet az alapvető összetevőire. Ami kezdetben egy egyszerű CBD molekula többszáz különböző anyagcseretermékké válik. Sajnos több ilyen anyagcseretermék kerül feldolgozásra és kiürítésre mielőtt elérnék a véráramot, csökkentve ezzel a CBD általános biohasznosulási rátáját.

A CBD és étel együttes fogyasztása – mit mond a tudomány?

Új kutatások szerint a CBD étellel való fogyasztásával kihagyható a “first pass” folyamat, azaz fejleszthető a biohasznosulása. De ha a szavunk nem lenne elég, vessünk egy közelebbi pillantást magára a kutatásra.A Minnesotai Egyetem tanulmánya azt figyelte meg, hogy milyen módon befolyásolta az étkezés a CBD-t “makacs epilepsziában szenvedő felnőtt betegek” esetében. Nyolc betegnek, akiknek korábban rohamos tüneteikre felírtak CBD-t, adtak “egy adag 99%-os tisztaságú CBD kapszulát” és azt az utasítást kapták, hogy vegyék be “éhgyomorra (reggelizés nélkül) illetve jóllakottan is (840-860 kalóriás étkezés)”. A CBD véráramban megtalálható mennyiségének a megállapításához plazma szinteket mértek rögtön fogyasztás után, illetve napokkal később is.Az eredmények azt mutatták, hogy zsíros étellel való együttes bevétel esetén négyszerannyi CBD-t mutattak ki a véráramban, mint az éhgyomorra való bevétel esetén. Bár a fókuszcsoport létszáma alacsony, de a felfedezés alátámasztja, amit már tudunk a zsírok és olajok felszívódásáról.A Harvard Orvosi Egyetem egy áttekintése a zsírsavak (hosszú és közepes hosszúságú trigliceridek) biofunkcionalitását tárgyalja. Felfedezték, hogy a hagyományos zsírok és olajok “magas energiatartalmú gyorsan hasznosítható üzemanyagként” működnek. A megállapításuk tökéletesen összhangban van a Minnesotai Egyetem kutatásával.A zsíros ételek könnyebben szívódnak fel a testben, kikerülve a lebomlási folyamat egy részét, a “first pass” metabolizmust. A CBD fogyasztók szerencséjére az összetevő természetszerűen hidrofób – könnyen alkot kötést olajokkal és taszítja a vizet. Így hát feltételezhetően néhány CBD molekula kötést alkot hosszú láncú trigliceridekkel és ahelyett, hogy a P450 enzimek áldozatául esnének, bejutnak a testbe, amint a zsírok felszívódnak.

Nassolnivaló gondolkodáshoz

Elég nehéz lehet megemészteni ezt a hirtelen jött sok információt, úgyhogy itt egy rövid összefoglaló:Egy rövid klinikai kutatásban kiderült, hogy a CBD sokkal nagyobb biohasznosulást mutat evés közben vagy zsíros ételek evése után fogyasztva, ilyenek például a hal, avokádó, magvak, vörös hús és kókuszolaj. A biohasznosulás fejlesztése azt jelenti, hogy több CBD jut el a célterületre sokkal rövidebb időn belül. Így, ha reggelente első dolgod bevenni a CBD-d, vagy éjjel, éhgyomorra teszed ugyanezt, javallott változtatni a szokásaidon.Ennek ellenére fontos megjegyezni, hogy a fókuszcsoport létszáma különösen alacsony volt, és bár bíztatóak az eredmények, de szélesebb körben még nem került tesztelésre az elmélet. Mielőtt elkezdenél CBD-t szedni vagy az étkezési szokásaidon szeretnél változtatni, minden esetben javasoljuk, hogy konzultálj a háziorvosoddal.